Nya bilskatten 2018 – Allt du behöver veta om Bonus Malus

Publicerat 8 juni 2018 under kategorin Bilar och miljö

-

Alla som tänkt köpa en ny bil bör lägga 1 juli 2018 på minnet. Varför är detta datum så viktigt? Jo, då träder nämligen den nya bilskatten 2018, Bonus Malus, i kraft. Efter detta datum kommer vissa bilmodeller att bli betydligt dyrare, samtidigt som de alternativ som anses vara mer miljövänliga, får en rejält förhöjd premie. På latin betyder bonus ”bra” och malus ”dålig”, namnet på den nya bilskatten 2018 har valts för att tydliggöra att det är ett slags morot- och piska system som träder i kraft. Enkelt uttryckt kommer miljövänlighet belönas och stora koldioxidutsläpp bestraffas.

I praktiken innebär den nya bilskatten att elbilar, laddhybrider, gasbilar och andra miljöfordon gynnas med en bonus. Nya bensin- och dieselbilar beläggs däremot med en högre skatt än tidigare.

Hur tillämpas nya bilskatten 2018?

En vanlig missuppfattning är att alla bilar, såväl nya som gamla, omfattas av skatten. Detta var en del av det första utkastet till förslaget, som man senare valde att stryka. Den nya bilskatten gäller alltså enbart för fabriksnya bilar som registrerats efter 1 juli 2018. Äldre bilar berörs alltså inte. Den nya högre beskattningen gäller under de tre första åren efter att din nya bil registrerats. Efter denna period kommer skatten sedan att se olika ut beroende på om du valt att köpa en diesel- eller bensindriven bil. Bensinbilarna går tillbaka till samma skatt som de har i dagsläget, medan dieselbilarna kommer att få en något förhöjd skatt även efter de inledande tre åren.Tanken bakom Bonus Malus är att med ekonomiska incitament uppmuntra konsumenterna att köpa mer miljövänliga bilar. Detta görs genom att miljöbilarnas supermiljöbilspremie ersätts av en statlig bonus. Bonusens storlek är beroende av hur lite eller mycket koldioxid din nya bil släpper ut:

  • Koldioxidutsläpp mellan 0-60 g/km ger max 60 000 kr.
  • Koldioxidutsläpp mellan 60-95 g/km innebär låg beskattning men ingen bonus.
  • Koldioxidutsläpp mellan 95 och 140 g/km beskattas med 82 kr/g.
  • Vid 140 g/km ökar koldioxidbeloppet till 107 kr/g.
  • Dieselbilar får ett miljö- och bränsletillägg.

Malus påverkar speciellt dieselbilar

I praktiken innebär den nya bilskatten 2018 att en stor del av de bilmodeller som finns på marknaden i dag kommer att beskattas. Att gränsen för vad som anses som ”malus” är satt vid 95 gram koldioxid per kilometer innebär även att vissa bilmodeller som tidigare varit miljöklassade, nu kommer att beskattas. Något som fått mycket uppmärksamhet i media är det faktum att dieseldrivna bilar kommer att bli betydligt dyrare. Utöver den ovannämnda skatten så tillkommer dessutom ett bränsletillägg där summan avgörs av antal gram koldioxid multiplicerat med 13,52. Värt att notera är att etanol- och gasbilar slipper malus-tilläggen, detta oavsett koldioxidutsläpp.

Bonus Malus – för en mer miljövänlig framtid

Vi kan alltså konstatera att Bonus Malus med största säkerhet har ändrat spelreglerna på bilmarknaden rejält. Det är ingen vild gissning att en del av dagens eftertraktade bilmodellers popularitet kommer att dala. Du som tänkt köpa en bensin- eller dieselbil tjänar på att göra detta innan den nya skatten träder i kraft. Du som funderar på att satsa på en elbil eller en laddhybrid bör vänta till efter den 1 juli. Dagens laddhybridbonus ligger på 20 000 kr, den som köper en renodlad elbil efter de nya reglerna trätt i kraft belönas istället med 60 000 kr. Sugen på att göra slag i saken och köpa en miljöbil efter den 1 juli? Vi hjälper dig med billånet när det är dags! Har du en företagsbil och vill veta mer om hur den nya bilskatten 2018 kommer påverka dig? Här hittar du en artikel på ämnet.

/Vännerna på MyMoney

Relaterade artiklar

Dags för en
road trip?

-

Se då till att du sitter i en säker bil. Vi hjälper dig att finansiera bilköpet till en låg månadskostnad.